pondělí, 23. března 2009

Lost Room



The Lost Room
Sci-Fi
USA, 2006, 360 min
Režie: Craig R. Baxley, Michael W. Watkins


Lost Room jako fontána divů

Objekty přicházející ze "ztraceného pokoje" mají podobné vlastnosti jako ony pohádkové kouzelné předměty, jež přinášel Aláaddínovi, jak přetřel prsten, který obržel od Magribana, otrok prstenu a márid. Aláaddín „uviděl márida, jako by byl z džinů pána našeho Sulajmána…“ 
Objekty jsou mocné artefakty a sestávají ze zhruba 100 všedních předmětů, které by člověk očekával v obyčejném motelovém pokoji v 60. letech. Jsou nezničitelné, pokud se zrovna nenacházíte v tom pokoji, a mají různé kouzelné síly, když je vezmete mimo ztracený pokoj, avšak nefungují takto uvnitř samotného pokoje. Je-li takový objekt zničen v pokoji, zaujme jeho místo jiný předmět. Zda-li tento nový objekt převezme vlastnost onoho předchozího úplně nebo jenom zčásti, není známo. Různé vlastnosti opakovaně podporují mínění, že během určité doby mají objekty sklon vést své nositele k čemusi, co se podobá špatné karmě nebo neštěstí. Všechny se navzájem přitahují a chtějí být pospolu. Několikrát je řečeno, že s výjimkou Nájemníka všechny objekty si navzájem zkříží cestu.

Primární téma ztraceného pokoje je hledání ztraceného dítěte, jež pohltil kouzelný pokoj (srv. Jiří Karásek ze Lvovic: Ztracený ráj nebo v celé své celistvosti téma Pohádky o panně carevně). Malá Anička, dcera detektiva Joe Millera, se ztratí právě v pokoji číslo deset. A má i svůj temný fiktivní protipól: Izáka (srv. příběh o něm ve Starém Zákoně), syna Karla Kreutzfelda, bohatého sběratele objektů a bývalého člena Legionu, který zemřel na leukémii a má být kouzelným prostředkem nejvyšší moci, skleněným okem, přiveden zpět ze země-nezemě. Tento superiorní objekt jako by schválně upomínal na třetí oko Šivovo, protože má stejný dar: ničit a stvořovat zároveň.
A aby byly vztahy zcela propleteny, má i Joe Miller svého temného partnera, který by "za normálních okolností mohl být mým přítelem", jak říká. Je to Karl Kreutzfeld.

Kabalové

Hledači objektů se sami zorganizovali do skupin známých co "kabalové". Ve všech třech dílech jsou zmínky o válkách mezi nimi. Alespoň ty tři hlavní:

Sběratelé
    Původní skupina hledačů objektů se zformovala krátký čas po události. Vedl ji Arlene Conroy, manažer motelu Sunshine Motel; většina sběratelů byla zabita nebo zešíleli po neštěstí v pokoji číslo 9 v roce 1966. Přeživší skryli nejvýznamnější objekty na místě zvaném "Krypta sběratelů", pohřbeném pod opuštěnou věznicí.
 

Legion
    Kabalové jsou oddáni sbírání objektů a myšlence zabránit jejich používání, aby nemohly dále škodit. Prohlašují, že postupují podle jistých pravidel včetně toho, že nikdy nikoho nezabijí, aby získali objekt, třebaže toto pravidlo bývá občas vystaveno zkoušce.
 

Řád znovusjednocení
    Znám rovněž jako "Řád" nebo "Nové náboženství". Věří, že objekty jsou částmi Božího těla a to musí být znovu spojeno. Jakmile bude obnoveno, členové Řádu budou schopni obcovat s Bohem poprvé v historii lidstva. Mezi extrémnější názory patří i ten, že seskupení objektů dovolí komukoliv stát se bohem nebo nabýt božské moci. Na rozdíl od Legionu si Řád ohledně vraždění nebere žádné servítky.






V závěru požádá Nájemník (živý objekt) ze ztraceného pokoje detektiva Millera, aby ho zabil a tím vlastně převzal jeho úděl, jinak by prý nemohl přivést zpět Aničku (etymol. milost). Téma převzetí údělu se v pohádkách občasně vyskytuje, např. u bratří Grimmů v pohádce č. 165, Pták Noh.

Zhrozen tímto sdělením se Joe zdráhá, leč nakonec tak učiní. Pokojem i jím projde rázová kvantová vlna "sebesbalující se reality", která se ukončuje. Nakonec požádá Jennifer Bloom, aby ho v pokoji resetovala tak, že za ním zavře dveře. Víme, že v pokoji tak zůstane jenom prvotní objekt. A tím se právě on stal. V záblesku světla (poznání) znovunalézá Annu živou a pravou. A vychází ze dveří.






Štítky: , , ,