pondělí, 27. dubna 2009

Mechanik


Mechanik (El Maquinista, The Machinist)

Thriller / Drama / Mysteriózní
Španělsko, 2004, 90 min
Režie: Brad Anderson

 
Hrdina existenciálního thrilleru Trevor Reznik je osamělý, uzavřený a tichý mladý muž. Až na to, že vypadá trochu přepadle, vyhlíží jako tisíce obyčejných mladíků, kteří navečer přijdou z práce, často poklábosí se servírkou z kavárny a občas své jednoznačnější touhy uspokojují prostřednictvím profesionálky - a pak jdou spát. Trevor ovšem spát nejde - už rok totiž trpí nespavostí, která však nemá nic společného s banální insomnií, nutící vás uvařit si první kávu za rozbřesku. Fyzicky i psychicky vyčerpaný mladík, pracující v zatuchlé dílně u soustruhu, už celé měsíce bojuje s noční můrou, z níž se nelze probudit. Svou roli v ní hraje děsivá nehoda, již Trevor zavinil (nebo snad ne?), kolegové z práce, Trevorova oblíbená call girl Stevie, tajemný plešoun Ivan a sympatická číšnice Marie. Kdo z nich je však skutečný a nic nepředstírá? Je Trevor obětí nějaké podivné hry, nebo je on sám bezcitným manipulátorem?

Brad Anderson (1964, Madison, USA) studoval film se zaměřením na etnografii na Bowdoin College v Brunswicku v Maine a filmovou produkci v Londýně. Jeho první snímek Darien Gap byl v roce 1996 úspěšně uveden na festivalu v Sundance. V roce 1997 ho časopis Variety označil za jednoho z deseti nejslibnějších nezávislých režisérů Ameriky. Svou pověst jen potvrdil, když v Sundance o rok později úspěšně uvedl film Next Stop Wonderland a na festivalu v Deauville za něj získal Velkou cenu a Cenu diváků. Zaujal i svými následujícími snímky Happy Accidents (2000) a Session 9 (2001). V Sundance letos vzbudil zaslouženou pozornost i jeho industriální psychologický thriller Mechanik (trailer).
Mechanik je mimořádný kvůli výkonu Christiana Balea coby muže s chřadnoucí a rozervanou duši ničeného nespavostí a mučeného vinou. Mnohé vzešlo z Baleovy dramatické ztráty na váze a jeho ohromující transformace při vžívání do hlavní role - údajně chtěl podstoupit naprostou fyzickou i mentální metamorfózu - nic ovšem nepřipraví diváka na realitu Christianova hladovějícího těla vypadajího jako kostlivec.
Už při prvním ohlédnutí vytane na mysli obdoba s jiným příběhem, jemuž vévodí chtěná amnézie, s Angel Heart. I tady se objevuje vyšší mocnost - tajemný plešoun Ivan (John Sharian) vyhlížející trochu jako Morfeus z Matrixu - nikoli luciferská, přesto démonická ve svých projevech, jež mohou vnímavého pozorovatele upozornit na skutečnost, že jde o vnitřní hry poraněné psýchy. I tady jsme svědky pátrání naruby, které pozpátku přivádí diváka k jádru příběhu. Jednotliví aktéři jsou nenuceně uváděni na scénu, takže mylně nabýváme dojmu o skutečnosti reálií osob.Trevor se noří hlouběji a hlouběji do světa paranoie. Jak se pokouší pochopit význam kryptických poznámek, které mu kdosi zanechává na ledničce v jeho bytě, ožívají bizarní vize, které vidí jenom on. Trevor se musí postavit strašlivé pravdě, kterou pohřbil v hloubi své psyché. Překrásná náladová filmová hudba a temný, komorní, přesto vizuálně úžasný vzhled filmu Mechanik je jako skládačka, kde do sebe pomalu zapadají jednotlivé dílky a divák se musí rozhodnout, který svět je fantazijní a který realitou.
Přes den Trevor pracuje ve fabrice jako strojník a v noci usilovně píše zprávy na samolepící lístečky a fanaticky si umývá ruce bělidlem (vybělení roucha provinilého). Snaží se najít útěchu u své oblíbené šlapky (zahrané jemně Jennifer Jason Leighovou), a také ve společnosti Marie (Aitana Sanchez-Gijon), číšnice v kafetérii na letišti. Užívá si její společnosti a líbí se mu její extra velké bradavky.Mechanik je prapodivný a složitý film. Jak se Trevor hrouží do cesty k sebepoznání, divák tone v nejistotě, zda mu únava nezatemnila rozum nebo je tu jakési grandiózní schéma, které musí rozlousknout dříve, než zešílí. Reznik je doslova pytel kostí, zoufale se plahočící prázdnotou, ztemnělými apartmány a šedivou, bouřemi pronásledovanou průmyslovou krajinou - jakýsi druh postmoderního anti-hrdiny, ducha zoufale hledajícího svůj klid.U tohoto intenzivního psychologického mystéria vytanou na mysli díla Polanského, Hitchcocka, Kafky a Lynche, jehož připomenou i některé střihy evokující začátek z Twin Peaks nebo jeho zálibu v symbolických detailech.







Štítky: , , ,

Počet komentářů: 0:

Přidat komentář

Odkazy na tento příspěvek:

Vytvořte odkaz

<< Domovská stránka