Úterý, 4. prosinec 2007

Železný Jan: Interpretace III.


6. přednáška

Alexander Mitscherlich: Společnost bez otce.
"Když syn nevidí, co dělá jeho otec každý den a během všech ročních období, v jeho psychice se objeví mezera. Tuto mezeru pak zaplní démoni, kteří synovi napovídají, že otcova práce i otec sám znamenají zlo."
Synova potřeba být blíže otcovu tělu. John Schlesinger: Marathon Man (1976). Kladná mužská energie u Řeků. Diova energie zahrnuje inteligenci, pevné zdraví, schopnost soucitu, rozhodnost, přívětivost a dar velkorysého vůdcovství. Moc, již muž přijímá v zájmu společnosti.
Když synovo jednání ovládne strach z působení démonických sil, stává se malátným a vyhaslým a propadá osamělosti a prázdnotě (putrefactio). Neví pak, jak má znovu nabýt »vlhké« a »bahnité« části své osobnosti.
U Junga najdeme určitou znepokojující myšlenku, jež vrhá světlo na zdroj této palčivé nejistoty. Jelikož s citovou sférou seznamuje syna především matka, syn přejímá ženský postoj k mužství a získává ženskou představu o svém otci a svém mužství. Svého otce pak vidí matčinýma očima. Jelikož otec a matka spolu soutěží o přízeň svého syna, není možné počítat s tím, že od matky získáme spolehlivý obraz otce, ani s tím, že otec nám poskytne spolehlivý obraz matky.
Žena může být velmi kritická vůči určitým mužským rysům jen proto, že jsou jiné či nepředvídatelné. Ženská podstata tíhne k jistotě, předvídatelnosti. Je zřejmé, že s mužem pak je tomu přesně naopak co se týče kritičnosti vůči ženě. Muž má blízko k agresi a ničení.
Obyvatelé Bhútánu zhotovují masky muže s ptačí hlavou a psími zuby: naznačuje to kladnou dvojí energii. Pro Indy je to Šiva (
Bhairava).
I u Krista se setkáváme s náznaky divoké energie, kterou ztělesňuje Bhairava. Svědčí o tom třeba Kristova zběsilost, když s bičem v ruce vyháněl z chrámu trhovce.
Tyto mohutné vnitřní síly se v mužích skrývají, stejně jako Železný Jan, na dně rybníků, na něž jsme ještě nenarazili. Když muž navazuje kontakt s divým mužem, může mu to přinést novou sílu.
Příběh původních obyvatel Austrálie o Darwallovi. Počet zranění, která obdrží typický muž, je zarážející. Označte si na těle ústřižky červené látky místa, kde došlo ke zranění.
K duševnímu zranění dochází, když syn otce nevídá v dětství, když vůbec nepozná jeho společnost, když je otec příliš vzdálený, nepřítomný či naprosto ponořený do své práce. Přespříliš kritický a nesmlouvavý otec je zase pro syna jako mýtický Kronos, který své syny pozřel. Jsou to rány, které si syn pamatuje dlouhá léta.
Někdy takové zahanbování zanechává dlouhodobé rány, jež se nechtějí hojit. Když Řekové táhli na Tróju, nechali Filoktéta na ostrově, protože jeho rána příšerně zapáchala. Poté, co jim věštba oznámila, že jedině jeho záchrana přinese vítězství ve válce, se pro něj museli vrátit.
Zraněný člověk něco ví nebo něco znamená.

Philipp Aries: Dějiny dětství.
»Až do XIX. století neexistovalo speciální oblečení pro děti.«

Ve středověku i v dobách pozdějších bylo dítě jakousi »zmenšeninou« dospěleého člověka a nosilo podobné šaty jako dospělí.

Počet komentářů: 0:

Přidat komentář

<< Domovská stránka