ŽELEZNÝ JAN III.

Poté, co chlapec (rozuměj: »člověk«) otevře divému muži klec, vyrazí tento opět znovu k lesu – jeho tendence jest tedy zřejmá: zpět k nevědomí.

Vyvstane problém trestu za vysvobození divého muže – porušení příkazu (srv. události v Rajské zahradě). Chlapec volí raději útěk ze zámku (kde se cítí »zamčený«), protože cítí, že nastal čas, aby se vymknul z područí rodičů, »odemknul« se. Divý muž si ho posadí na ramena a stává se tak jeho průvodcem, jeho nohama.

Srv. proto dále:

  • Legenda o sv. Kryštofu
  • Psychompos a jeho role
  • Role otce a matky. Divý muž ho varuje: »Už nikdy nespatříš matku svou ani otce svého.« Nespatří je už nikdy v jejich původní podobě: dospěje a jeho pohled bude navždy jiný. Srv. co praví Kristus: »Opusť otce svého i matku svou.« A pokračuje: »Já však mám poklady… nepřeberné«, srv. naučení Kristovo: »Hledej nejprve království nebeské a vše ostatní ti bude dáno.«
  • Aktivní zásah starších mužů či žen
  • »Zavlažující« mýty, srv. koncept »vlhkosti« u sv. Hildegardy z Bingenu
  • Výchova dětí »bez tváře«: přes nejlepší úmysly rodičů se může stát, že jejich dítě nebude mít v dospělosti svoji »mužskou« nebo »ženskou« tvář, nebo dokonce vůbec žádnou tvář. Budou bez tvářnosti. Beztvární. Srv. ztrátu tváře Princezny ve filmu Krakatit:
    »Co jsi? Jsi vůbec člověk?«
    Viz https://youtu.be/y6kk-OPrebc?t=4439.
  • Postava Princezny je v celém filmu úplně zásadní, zastupuje Animu ing. Prokopa.
  • Narušování citových pout v rodině: vliv průmyslové revoluce a další vývoj společnosti. Rozpad monarchií. První světová válka. Teorie relativity. Druhá světová válka. Sexuální revoluce. Hippies. Nástup moderních technologií. Prohlubování propasti v rodině. Hledání otce/matky.
  • Fyzická práce je zlo?
  • Vzdálený otec. Koncept »otec« versus »Otec«.

 

Doporučená literatura:

Robert Bly: Železný Jan. Argo, Praha 2005.

 

Doporučená filmová díla:

Krakatit. Režie: Otakar Vávra. Československo 1948.

 

Cíle:

Přečtěte si kapitoly Co udělá chlapec? a Odchod na ramenou divého muže.
Pokuste se najít obdobné okamžiky ve svém osobním životě a dále v beletristickém či filmovém díle.
Forma: @mail.
T: do 27/03.